NVIDIA prezentuje pełną moc architektury Maxwell
Firma NVIDIA zaprezentowała dziś karty graficzne GeForce® GTX™ 980 i 970, pierwsze wysokowydajne produkty dla graczy oparte na architekturze mikroprocesorowej Maxwell™, zapewniające niezrównaną wydajność, wiele nowych funkcji graficznych oraz dwukrotnie większą sprawność energetyczną w porównaniu z produktami poprzedniej generacji.
Maxwell to 10-ta generacja architektury procesorów graficznych firmy NVIDIA, będąca następcą architektury Kepler™. Będąc silnikiem napędzającym gry nowej generacji, rozwiązuje jedne z najbardziej złożonych problemów związanych z oświetleniem i efektami graficznymi w świecie obliczeń wizualnych.
Nowa technika, Voxel Global Illumination (VXGI), po raz pierwszy w przypadku kart graficznych stworzonych do gier, umożliwia stosowanie dynamicznego oświetlenia całej sceny w czasie rzeczywistym. Świat gry staje się bardziej rzeczywisty, ponieważ realistyczne zachowanie światła bardziej angażuje graczy w akcję toczącą się na ekranie.
Szereg innych nowych technologii, w tym wieloramkowy próbkowany antyaliasing (MFAA), dynamiczne zwiększanie rozdzielczości (DSR), VR Director oraz wyjątkowo energooszczędna konstrukcja sprawiają, że oparte na architekturze Maxwell karty graficzne GTX 980 i GTX 970 renderują klatki z najwyższą możliwością jakością, zachowując wysokie częstotliwości taktowania zegarów, a jednocześnie niższe zużycie energii niż jakakolwiek inna karta graficzna tej klasy.
„Przez długie lata najlepsze umysły zajmujące się problematyką grafiki 3D pracowały nad architekturą Maxwell, czerpiąc inspirację od graczy”, powiedział Jen-Hsun Huang, współzałożyciel i dyrektor generalny firmy NVIDIA. „Doskonała wydajność, energooszczędność oraz nowe technologie pozwolą programistom stworzyć doskonałe tytuły, które zachwycą graczy na całym świecie.”
VXGI – Voxel Global Illumination
Realistyczne oświetlenie jest jednym z największych problemów w dziedzinie renderowania grafiki w czasie rzeczywistym. Symulowanie bezpośredniego i bezpośredniego oświetlenia, na przykład w formie odbić dynamicznie generowanych scen, było do tej pory zadaniem zbyt wymagającym dla konsumenckich kart graficznych. W efekcie twórcy gier musieli stosować sztuczki, które zmniejszały realizm wyświetlanych scen.
Architektura Maxwell pokonuje te ograniczenia, zapewniając wydajność oraz możliwości niezbędne do modelowania bezpośrednich oraz niebezpośrednich źródeł oświetlenia. To zasługa VXGI, nowej techniki przygotowanej przez firmę NVIDIA, która umożliwia wierne odzwierciedlenie niebezpośredniego oświetlenia, w tym światła rozproszonego oraz odbić lustrzanych.
VGXI jest od teraz częścią NVIDIA GameWorks™, najnowocześniejszej biblioteki efektów graficznych wykorzystywanych w grach, która umożliwia tworzenie tytułów zawierających dynamiczne środowiska cechujące się bogatym, naturalnym oświetleniem i oszałamiającym realizmem. Obecnie trwają prace nad integracją VGXI w popularnych silnikach do gier, takich jak Unreal Engine 4, i udostępnienie ich programistom jeszcze w tym roku.
„Cały czas dążymy do stworzenia bardziej dynamicznego i realistycznego oświetlenia w grach, a VGXI jest kluczowym elementem w naszych staraniach”, powiedział Halldor Fannar, dyrektor generalny ds. technologii w firmie CCP Games. „VXGI umożliwia generowanie dynamicznego niebezpośredniego oświetlenia w czasie rzeczywistym i jest to ogromny krok naprzód.”
MFAA – Multi-Frame Sampled Anti-Aliasing
Inżynierowie firmy NVIDIA dodatkowo zwiększyli wydajność kart graficznych GTX 980 i 970 dzięki nowej techniki wygładzania krawędzi, zwanej MFAA i wykorzystującej nowe możliwości drzemiące w architekturze Maxwell.
W ramach techniki MFAA pobieranych jest wiele różnych wzorów próbek pikseli w obrębie pojedynczej klatki oraz wielu klatek. Następnie wykorzystuje się nowy filtr syntezy w celu uzyskania obrazu o najwyższej jakości – szybciej niż w przypadku tradycyjnych technik antyaliasingu. W efekcie, MFAA zapewnia graczom jakość zbliżoną do techniki 4xMSAA, ale obciążającą system nie bardziej niż technika 2xMSAA, dzięki czemu gry działają szybciej, zachowując wysoki poziom jakości obrazu.
DSR – Dynamic Super Resolution
Karty graficzne GeForce GTX 980 i GTX 980 mogą zapewnić wyższą jakość rozgrywki również tym graczom, które wykorzystują standardowe monitory z rozdzielczością 1080p. Dzięki technice DSR (Dynamic Super Resolution), gry mogą być renderowane w rozdzielczości 4K lub podobnej, a następnie wyskalowane do faktycznej rozdzielczości wyświetlacza za pomocą 13-stopniowego filtra Gaussa. Jakość powstałego w ten sposób obrazu jest nieporównywalnie wyższa od obrazu renderowanego bezpośrednio w rozdzielczości 1080p.
Technika DSR jest aktywowana w prosty sposób za pomocą aplikacji GeForce Experience™, która automatycznie optymalizuje ustawienia gier w celu zapewnienia jak najwyższej wydajności, pobiera najnowsze sterowniki, a także umożliwia strumieniowanie gier oraz nagrywanie rozgrywki. Wystarczy jedno kliknięcie, aby włączyć DSR i cieszyć się grami w wysokiej jakości bez kupowania nowego monitora.
VR Direct
Aby wykorzystać ogromny potencjał, jaki drzemie w rzeczywistości wirtualnej, gracze wymagają rozwiązań gwarantujących dużą liczbę klatek na sekundę oraz niewielkie opóźnienia. Technologia VR Direct zawiera szereg nowych rozwiązań, które zwiększają wydajność, zmniejszają opóźnienia oraz zapewniają zgodność w grach wykorzystujących zestawy VR. Są to między innymi:
- VR SLI – zapewnia wyższą wydajność podczas pracy z urządzeniami rzeczywistości wirtualnej, pozwalając przypisać kilka kart graficznych do zadań wyświetlania obrazu dla poszczególnych oczu, zapewniając szybsze renderowanie grafiki stereoskopowej.
- Asynchronous Warp – skraca o połowę opóźnienia oraz szybko dostosowuje obrazy podczas ruchów głową graczy, bez konieczności renderowania nowych klatek.
- Auto Stereo – poprawia kompatybilność gier z zestawami rzeczywistości wirtualnej, takimi jak Oculus Rift, nawet jeśli nie były one pierwotnie zaprojektowane do współpracy z takim urządzeniami.
„Stworzyliśmy silnik Unreal Engine 4 wykorzystując architekturę Kepler, ale dzięki kartom GTX 980 i 970 opartym na architekturze Maxwell, które są najpotężniejszymi i najwydajniejszymi kartami graficznymi, możemy tworzyć gry i wirtualne światy o niespotykanej dotąd szczegółowości”, powiedział Tim Sweeney, założyciel i dyrektor generalny Epic Games. „Dzięki kartom z architekturą Maxwell nasi programiści zdobywają szczyty jakości graficznej.”